Overamstel uitgevers en Libris/Blz. introduceren samen een nieuwe manier van aanbieden op het gebied van herexploitatie
Vanaf dit najaar worden in de aanbiedingscatalogi van Overamstel uitgevers geen midprice- en niceprice-edities meer opgenomen. Deze beslissing is ingegeven door de lang gekoesterde wens van Overamstel uitgeversom het aanbieden van titels buiten de standaard aanbiedingscycli te trekken. Met de herexploitatie zetten ze de eerste stap.
Afgelopen zomer is Majelle Wams begonnen als uitgever herexploitatie voor de, inmiddels, zes imprints binnen Overamstel uitgevers. ‘Het wordt steeds belangrijker om dicht op de actualiteit en de trends te zitten en om als uitgeverij je plannen niet al zes maanden van tevoren vast te leggen. Door elke maand de titels, acties en campagnes die de maand erna verschijnen op maat aan te bieden, blijft deze flexibiliteit het beste gewaarborgd.’
‘We starten met Libris/Blz. omdat zij van het begin af aan heel enthousiast zijn geweest over ons initiatief om dichter op de bal uit te geven. We zitten binnenkort met andere partijen om de tafel om te kijken hoe we dit voor hen kunnen invullen,’ aldus Majelle Wams. De reactie van Jan Peter Prenger, inkoper Libris/Blz.: ‘Hoe korter de periode tussen het aanbieden en het daadwerkelijk verschijnen, hoe beter. Zo kunnen budgetten scherper in de gaten worden gehouden en er betere keuzes worden gemaakt. De afspraken over het wel of niet in de media komen van auteurs en boeken, worden immers pas kort voor verschijnen gemaakt.’
De nieuwe herexploitatie reeksen van Overamstel uitgevers
Vanaf januari verschijnt maandelijks een nieuwe reeks, die steeds geïntroduceerd wordt met vier titels. Elke reeks heeft een eigen, herkenbare vormgeving en een uniforme prijs van € 9,99.
De eerste reeks bestaat uit de historische romans van Edmund de Waal, De haas met de amberkleurige ogen; Susan Smit, Gisèle; Luca di Fulvio, Het meisje dat de hemel aanraakte en Pam Lewis, Bruid van Argentinië.
De herexploitatie wordt ondersteund door middel van cross-promotie, actieve online marketing, instore promotie en samenwerking met bladen, websites en blogs.